Autodromo Nazionale di Monza є одним з найстаріших у світі. 24 канал спеціально до Гран-прі Формули-1 у Монці розповідає про величну історію та цікаві факти треку, який називають "Храмом Швидкості".

Читайте також Формула-1 в сезоні 2025 року: розклад гран-прі, всі результати та турнірна таблиця

Яка історія в автодрому у Монці?

Легендарний автодром у Монці відкрито 3 вересня 1922 року у парку королівської вілли біля однойменного міста. Трек є третім у світі, який спеціально побудували під проведення перегонів.

Його будівництво було ініціативою відомого Автомобільного клубу Мілана на честь свого 25-річчя. Перший Гран-Прі Італії на Autodromo Nazionale di Monza відбувся у 1922 році.

Цікаво. Під час Другої світової війни автодром у Монці використовувався для зберігання архівів публічного автомобільного реєстру. А також сюди вивезли тварин з міланського зоопарку.

Автодром у Монці отримав свою назву "Храм Швидкості" через довгі прямі ділянки, де боліди досягають максимальної швидкості. З перших перегонів трек зазнав чимало змін, зокрема, його покращували для безпеки гонщиків.

Сучасний Autodromo Nazionale di Monza має довжину – 5, 793 кілометри, а ширина треку 10 – 12 метрів. Автодром має довгі прямі, швидкісні повороти та шикани (послідовність тісних звивистих поворотів).

Автодром у Монці / Фото з відкритих джерел

Варто відзначити, що автодром у Монці цікавий своїм розташуванням у парку, а також історичними елементами. Максимальна швидкість, драма та меланхолія додає більшої атмосфери перегонам.

Що відомо трагічні події на автодромі?

10 вересня 1933 року під час Гран-Прі на автодромі у Монці відбулась трагічна подія, яка забрала життя не однієї людини. Під час перегонів сталася жахлива аварія за участі трьох гонщиків – Джузеппе Кампарі, Маріо Умберто Бакона та Станісласа Чайковського.

Усі троє пілотів загинули через зіткнення та виліт з траси. Ця подія отримала назву "Чорна неділя". Через 22 роки на автодромі відбулась ще одна моторошна аварія.

26 травня 1955 року загинув Альберто Аскарі. Жахлива аварія за участі дворазового чемпіона світу відбулась під час тестування Феррарі, коли його болід перевернувся та викинув пілота.

Вже у 1961 році на автодромі у Монці відбулася трагедія за участі Вольфганга фон Тріпса. Німецький пілот Феррарі зіткнувся з Джимом Кларком з Лотуса, що призвело до загибелі гонщика та 15 глядачів.

Тріпс розбився на автодромі у Монці / Фото з відкритих джерел

5 вересня 1970 року Йохен Ріндт з Лотуса загинув під час кваліфікації до Гран-прі Італії – несправність гальм, що призвела до того, що австрійський пілот врізався у бар'єр.

Ріндт став єдиним пілотом Формули-1, що отримав чемпіонський титул посмертно. Оскільки, на момент загибелі австрійський пілот Лотуса мав достатньо очок для перемоги.

Ріндт загинув на автодромі у Монці / Фото Getty Images

У 1978 році на Гран-прі в Італії стався масовий завал. Внаслідок чого загинув Ронні Петерсон. Пілота Лотуса витягли з боліда, який загорівся, але він помер у лікарні від жирової емболії.

Цікаві факти про автодром у Монці

  • Autodromo Nazionale di Monza є найшвидшим треком у сучасній Формулі-1. Боліди на цій трасі досягають швидкості – 370 кілометрів на годину.
  • Льюїс Хемілтон встановив абсолютний рекорд траси – 1:18.887. Це відбулось у 2020 році під час кваліфікації на Гран-прі Італії.
  • Автодром у Монці вважається домашнім треком Феррарі. Саме на Autodromo Nazionale di Monza Скудерія здобула 21 перемогу, що є найбільшим показником у Формулі-1 на цій трасі.
  • Останній Гран-прі на автодромі у Монці виграв Шарль Леклер з Феррарі у 2024 році.